RSS

Saturday 27 February 2010

Pengajaran Berkesan

Sebagai seorang guru sudah pasti matlamat utamanya ialah menghasilkan para pelajar yang berkualiti dari segi pencapaian akademik dan juga perkembangan sahsiah diri. Untuk mencapainya, guru perlu melaksanakan tugas utamanya iaitu mengajar dengan berkesan. Apa maksud mengajar dan apa pula maksud pengajaran berkesan? Di bawah ini disertakan antara definisi dan sedikit penerangan mengenai perkara tersebut berdasarkan buku Kepimpinan & Penambahbaikan Sekolah tulisan Abdul Ghani Abdullah.
Mengajar sebenarnya bermaksud menyampaikan ilmu pengetahuan, maklumat, memberi galakan, membimbing, meningkatkan kemahiran, dan keyakinan serta menanam nilai-nilai murni yang luhur kepada para pelajar.
Manakala pengajaran yang berkesan bermaksud pengajaran yang membolehkan pelajar memperoleh kemahiran, pengetahuan dan sikap yang ditetapkan. Pengukuran atau penilaian mengenai keberkesanan pengajaran tidak dapat dibuat berdasarkan apa yang dilakukan oleh guru di dalam kelas sahaja, tetapi perlu berdasarkan kemampuan pelajar melakukan sesuatu dan pendapat mereka selepas menerima pengajaran daripada guru.

Pada asasnya, pengajaran berkesan bergantung pada:

  • Kepakaran guru pada bahan pengajaran
  • Keperluan bahan pengajaran - bahan-bahan yang digunakan untuk membantu melicinkan proses P&P dan meningkatkan kefahaman pelajar pada apa yang diajar oleh guru.
  • Pedagogi, strategi dan kaedah pengajaran
  • Kemahiran komunikasi

Faktor-faktor lain yang menyumbang ke arah pengajaran berkesan:

  • Matlamat dan sasaran pengajaran guru setiap hari
  • Matlamat dan sasaran pencapaian akademik sekolah
  • Sikap guru dan sikap pentadbir sekolah
  • Kemahiran guru dan kemahiran pentadbir sekolah
  • Motivasi guru dan motivasi pentadbir sekolah
  • Misi dan visi guru serta misi dan visi pentadbir sekolah
  • Etika guru dan etika pentadbir sekolah
  • Keadaan dan suasana persekitaran sekolah
  • Kemahiran berkomunikasi guru dan pentadbir sekolah
  • Pemikiran guru dan pemikiran pentadbir sekolah.

No comments:

Post a Comment