RSS

Tuesday 20 April 2010

Rahsia Rumah Besar...

Baru-baru ini saya telah berkesempatan (secara kebetulan) menziarahi sebuah rumah Agam (Besar 2 tingkat). Rumahnya mempunyai 8 buah bilik, dapur yang luas, rekabentuk rumah yang menarik tambahan lagi halaman rumah ini luas dan dihiasi dengan kolam-kolam ikan yang cantik. Sebenarnya sudah banyak kali saya lalu jalan tersebut dan setiap kali melalui jalan itu hati saya akan terdetik 'Wah besarnya rumah ni...siapa yang duduk agaknya ye..' Tak sangka akhirnya saya dapat masuk ke rumah itu dan berkenalan dengan empunyanya.

Rupa-rupanya rumah tersebut dimiliki oleh pasangan guru yang telah bersara. Kala ini hanya mereka berdua mendiami rumah itu dimana 7 orang anak beliau semuanya telah menetap di bandar teruama KL. Di dinding bahagian ruang tamu rumah itu terpampang gambar keluarga bahagia tersebut yang menunjukkan kejayaan beliau dalam mendidik anak sehingga kesemua anak-anaknya berjaya. Anak sulung beliau merupakan lulusan akauntan dan sekarang berjaya sebagai seorang ahli perniagaan dan mendapat gelaran Dato'. Ada beberapa lagi anak beliau yang berpelajaran tinggi dan berjaya dalam perniagaan masing-masing. Yang bungsu sedang belajar di sebuah universiti di Selangor. Salah seorang anak beliau pula berjaya sebagai seorang doktor gigi. Itulah seba sedikit apa yang diketahui tentang keluarga bahagia dan berjaya tersebut.

Saya rasa teruja dan ingin menjadikan pesara guru ini sebagai inspirasi dalam membesarkan anak-anak. Kejayaan kesemua anak-anak beliau sudah pasti hasil daripada didikkan yang sempurna daripada mereka. Disiplin, doa, perhatian, pengurusan rumahtangga yang baik dan minda yang sentiasa positif mungkin menjadi resepi kejayaan mereka berdua.

No comments:

Post a Comment